- Ana: 13
- Pablo: 10
- Madre: 12
És un diàleg bastant equilibrat, ja que tots parlen en la mateixa proporció, en Pablo és el que parla una mica menys, però. La tendència sempre és que l’adult acapari 2/3 de tota la interacció, però aquí no passa, és gairebé 1/3 per cadascú, està molt bé.
2. A qui s'adreça l'adult i quina funció té la seva intervenció? Buscar exemples de les següents funcions:
- INFORMAR - Aportar informació verbal a l’interlocutor. L’interlocutor dóna mostres de rebre la informació aportada.
- Ana: "¡Pero no! Es un castillo / Madre: Así cuando lleguen los caballeros podrán ver desde lejos de quién es el castillo."
- Pablo: "¿Nenera? / Madre: Pues sirve para mostrar quén vive dentro... Los castillos tenían banderas. Como en la portada del cuento que sacaste de la biblioteca ayer, mira, voy a por él."
- OBTENIR INFORMACIÓ - Rebre informació verbal sota requeriment.
- Madre: “Hay cuatro banderas... ¿Cuál os gusta más? / Ana: Pero ¿Para qué es la bandera? / Madre: "Bandera / Ana: Banera / Pablo: ¿Nanera?"
- Quan l’Ana pregunta què és? I ella li explica.
- REGULAR L’ACCIÓ - Regular o controlar l’activitat de l’interlocutor. L’interlocutor escolta en la mesura que la seva acció queda regulada pel llenguatge de l’altre.
- Madre: "Si, mira. Pablo te pide permiso. Dile: “Ana, ¿te puedo ayudar?” / Pablo: Ayudá Nana."
- Madre: "¡Espera! Mirad, hay cuatro banderas... ¿Cuál os gusta más? / Ana: Pero ¿para qué es la bandera?"
- La filla demana informaicó i ella aporta informació, però prèviament informa. És afegir informació per posar una mica d’ordre i encaminar l’atenció dels seus fills.
- GESTIÓ DE LA COMUNICACIÓ I FÓRMULES SOCIALS - Participar activament en diverses situacions comunicatives i adequar-se als diferents contexts i interlocutors socials.
- Ana: "Pero no... ¡Mamá! / Madre: ¿Qué? / Ana: Mira, mi castillo. Tiene tes todes."
- Madre: "Sí, mira. Pablo te pide permiso. Dile: “Ana, ¿te puedo ayudar?” / Pablo: (mirando a su madre). Ayudá Nana. / Madre: Asi..., dile: “¿Te puedo ayudar? Que me gusta jugar contigo” / Madre: "Asi..., dile: ¿Te puedo ayudar? Que me gusta jugar contigo. "
- METALINGÜÍSTICA - Utilitzar el llenguatge per referir-se al mateix llenguatge o a d’altres codis simbòlics similars, comprendre les ambigüitats, els aspectes no textuals, literaris i col·loquials de la llengua i crear noves realitats lingüístiques.
- Madre: "¡Anda! Sí que es bonita... Mira, Pablo, ¿quieres mejor esta de aquí? Tema, toma esta bandera roja. / Pablo: Si poné, poné toja."
- Ana: "¡Ayyy! Lo ha dompitdo todo. / Madre: Hombre, no, no lo ha roto todo... Se ha caído una pieza nada más. Mira, vamos a pedirle que la ponga él con mucho cuidado y así aprendre."
- Ana: "Pero ¿Para qué es la bandera? / Madre: Bandera / Ana: Banera / Pablo: ¿Nanera?" (correcció directa, el focus és en la pronuncia de la paraula)
- Quan un dels fills diu “no lo pones”, ho podria corregir perquè no es diu així però la mare no ho corregeix.
- Sempre que hi hagi correcció hi ha signes de metalingüística. Focalitza l’atenció de la criatura amb la forma corregida que és irregular i no correspon amb la normalització de la conjugació dels verbs.
2.1. Com explicaries la frase "Lo ha rompido todo"??
"Romper" és un verb irregular, és per aquest motiu, que els infants confonen la manera de conjugar-ho, ja que estan acostumats a una globalització de quines són les normes per conjugar els verbs, però en aquest cas no les serveix. “Rompido” és una paraula inventada, la forma correcta de conjugar el participi d’aquest verb seria “roto” i se’ls ha d’explicar als infants perquè ho puguin entendre i comprendre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada