1. Quants torns corresponen a cadascú i quin significat pot tenir aquesta distribució de torns?
L’Anna fa 13
intervencions, en Pablo en fa 10 i la mare en fa 12. Veiem que en general
parlen tots per un igual, per tant, el diàleg és bastant equilibrat. Tot i
això, és l’Ana qui té una mica més de protagonisme. En Pablo, malgrat que és
petit, fa gairebé les mateixes intervencions que la resta. Pel que fa a la
mare, té un rol de “deixar fer”, és a dir, no pel fet que sigui la mare, parla
més. De fet, parla la nena una mica més que ella. Així doncs, l’adult equipara
gairebé un terç de la conversa, igual que cadascun dels infants.
2. A qui s'adreça l'adult i quina funció
té la seva intervenció?
2.1. INFORMAR - Aportar informació
verbal a l’interlocutor. L’interlocutor dona mostres de rebre la informació
aportada.
- Madre:
“Pues sirve para mostrar quién vive dentro… Los castillos tenían banderas.
Como en la portada del cuento que sacaste de la biblioteca ayer, mira, voy
a por él”.
2.2. OBTENIR INFORMACIÓ - Rebre
informació verbal sota requeriment.
- Madre:
“Venga, ponedlo. ¿Os ayudo yo?”.
Ana: “No… Pablo,
aquí. Aquí adiba. Ya está”.
2.3. REGULAR L’ACCIÓ - Regular o
controlar l’activitat de l’interlocutor. L’interlocutor escolta en la mesura
que la seva acció queda regulada pel llenguatge de l’altre.
- Madre:
“¡Espera! Mirad, hay cuatro banderas… ¿Cuál os gusta más?”
Ana: “Pero ¿para
qué es la banera?”.
Madre:
“Bandera”.
Ana: “Banera”.
Pablo:
“¿Nanera?”
Madre: “Pues
sirve para mostrar quién vive dentro…”.
- Madre: “Sí,
mira. Pablo te pide permiso, Dile: “Ana, ¿te puedo ayudar?””.
2.4. GESTIÓ DE LA COMUNICACIÓ I FÓRMULES
SOCIALS - Participar activament en diverses situacions comunicatives i
adequar-se als diferents contexts i interlocutors socials.
- Ana: “Mira,
ahora pongo esto, esto del castillo”.
2.5. METALINGÜÍSTICA - Utilitzar el
llenguatge per referir-se al mateix llenguatge o a d’altres codis simbòlics
similars, comprendre les ambigüitats, els aspectes no textuals, literaris i
col·loquials de la llengua i crear noves realitats lingüístiques.
- Ana:
“¡Ayyy! Lo ha dompido todo”.
Mare: “Hombre,
no, no lo ha roto todo…”.
- Ana: “Pero
¿para qué es la banera?”.
Madre:
“Bandera”.
Ana: “Banera”.
Pablo:
“¿Nanera?”.
(El focus està
en la paraula)
3. Quines estratègies d'interacció
segueix?
3.1. Sobreinterpretació.
-
Pablo: “Pone
illo”.
(Però la mare no
fa cap sobreinterpretació).
3.2. Expressions valoratives: elogi /
valoració negativa
-
Mare: “¡Anda! Sí
que es bonita…”.
3.3. Imitació idèntica
-
No n’hi ha.
3.4. Expansió
-
Madre: “¡Espera!
Mirad, hay cuatro banderas… ¿Cuál os gusta más?”.
Ana: “Pero ¿para
qué es la banera?”.
3.5. Reformulació
-
Ana: “¡Ayyy! Lo
ha dompido todo”.
Mare: “Hombre,
no, no lo ha roto todo…”.
3.6. Correcció: implícita /explícita
-
Ana: “Pero,
¿para qué es la banera?”.
Mare: “Bandera”.
3.7. Substitució instructiva
-
Ana: “¡Ayyy! Lo
ha dompido todo”.
Mare: “Hombre,
no, no lo ha roto todo… Se ha caído una pieza nada más”.
3.8. Encadenament
-
No n’hi ha.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada