TASCA 8: INICIS DE LA CONVERSA- DIÀLEG A CASA
1. Quants torns corresponen a cadascú i quin significat pot tenir aquesta distribució de torns?
Mare: 12
Pablo: 10
Ana: 13
Les interaccions són molt equilibrades, hi ha interacció per part de tots els membres de la conversa.
2. A qui s'adreça l'adult i quina funció té la seva intervenció?
L’adult s’adreça als infants, Ana i Pablo. La seva funció és informar, obtenir informació, regular l’acció, gestió de la comunicació i fórmules socials i metalingüística.
2.1. INFORMAR - Aportar informació verbal a l’interlocutor. L’interlocutor dóna mostres de rebre la informació aportada.
Ana: Mira, ahora pongo esto, esto del castillo
Madre: Pero mira, ¡Es una bandera! Eso puede estar encima de una torre del castillo.
Pablo: Pone Pabo.
2.2. OBTENIR INFORMACIÓ - Rebre informació verbal sota requeriment.
Ana: Pero ¿para qué es la bandera?
Madre: ¿quieres poner mejor esta de aquí?
Madre: ¿Os ayudo yo?
2.3. REGULAR L’ACCIÓ - Regular o controlar l’activitat de l’interlocutor. L’interlocutor escolta en la mesura que la seva acció queda regulada pel llenguatge de l’altre.
Madre: Sí, mira. Pablo te pide permiso. Dile: “Ana, ¿te puedo ayudar?”
Pablo: (Mirando a su madre). Ayudá Nana.
2.4. GESTIÓ DE LA COMUNICACIÓ I FÓRMULES SOCIALS - Participar activament en diverses situacions comunicatives i adequar-se als diferents contexts i interlocutors socials.
Madre: Si, mira. Pablo te pide permiso. Dile: ‘Ana, ¿te puedo ayudar?’
Pablo: (Mirando a su madre). Ayudá Nana.
Madre: Asi…, dile: ‘¿Te puedo ayudar? que me gusta jugar contigo’
2.5. METALINGÜÍSTICA - Utilitzar el llenguatge per referir-se al mateix llenguatge o a d’altres codis simbòlics similars, comprendre les ambigüitats, els aspectes no textuals, literaris i col·loquials de la llengua i crear noves realitats lingüístiques.
Primer exemple: “Pablo: (Mirando a su hermana). Totigo, podem entendre quina és la intenció comunicativa de Pablo. Ell està intentant repetir la frase de la seva mare que li diu: Así… dile: “Te puedo ayudar?, que me gusta jugar contigo”. El Pablo a través del llenguatge no verbal (la mirada) i el llenguatge verbal “totigo”, li està intentant dir a l’Ana que vol ajudar a posar la peça que ha caigut de la torre.
Segon exemple:
Madre: Bandera
Ana: Banera.
Pablo: ¿Nanera?
En aquest exemple podem entendre que l’Ana i el Pablo estan intetant pronunciar bé la paraula “bandera”.
Tercer exemple: Ana: (Impide el paso de nuevo): No, ¡no lo pones!
En aquest exemple entenem que vol dir “no lo pongas” pero encara no té un bon control dels temps verbals.
Com explicaries la frase "Lo ha rompido todo"?
L’Ana diu “rompido” en comptes de “roto” perquè està fent servir els coneixements que té sobre altres verbs en passat com ara “dormido, comido, etc.”. A més, no pronuncia correctament el so de la “r”.
Hi ha una correcció indirecta
3. Quines estratègies d'interacció segueix?
3.1. Sobreinterpretació
No apareix cap exemple de sobreinterpretació.
3.2. Expressions valoratives: elogi / valoració negativa
Pablo: (Acercándose). Poné Pablo.
Madre: ¡Anda! Sí que es bonita… Mira, Pablo,, ¿Quieres poner mejor esta de aquí? Toma, toma esta bandera roja.
Moment de valoració de tipus assertiu, esta alogiant la intervenció.
3.3. Imitació idèntica
No apareix cap exemple
3.4. Expansió
No apareix cap exemple
3.5. Reformulació
Ana: ¡Ayyyyy! Lo ha dompido todo.
Madre: Hombre,no,no lo ha roto todo… Se ha caído una pieza nada más. Mira, vamos a pedirle que la ponga él con mucho cuidado y así aprende.
3.6. Correcció: implícita /explícita
Correcció explícita→ Ana: (Mirando las piezas). Pero ¿para qué es la banera?
Madre: Bandera
Correcció implícita→ Ana: ¡Ayyyy! Lo ha dompido todo.
Madre: Hombre, no, no lo ha roto todo…
3.7. Substitució instructiva
No apareix ap exemple
3.8. Encadenament
No apareix cap exemple
Font: https://www.guiainfantil.com/ocio/poesias/mi-mama-el-poema-infantil-mas-tierno-para-dedicar-a-todas-las-madres/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada