divendres, 2 de juny del 2023

Lectura 6B: L’art de conversar - Escoltar, parlar i compartir a la rotllana

 


La lectura: L'art de conversar - Escoltar, parlar i compartir a la rotllana de la revista GUIX d'Infantil de l'Editorial Graó, d'IRIF, S.L., ens explica en què consisteix, la funció que té i tot el que es treballa en aquesta.

La rotllana, com bé se'ns explica en el text, s'entén com una estructura organitzativa a l'aula que recull les veus i les presències dels infants, mestres i famílies en el camí de ser, d'aprendre i de créixer dins la col·lectivitat, és per això que la considero tan important. Crec que aquesta s'hauria d'aplicar en tots els centres educatius pel fet que permet l'espontaneïtat, la conversa fluida, la lliure expressió de l'infant, la singularitat i l'adquisició de "rols i normes" entre d’altres. Per tant, els infants aprenen a esperar, a escoltar, a dialogar, a respectar, a expressar-se, a interaccionar i a compartir, contribuint així aprenentatges enriquidors i socials en el seu desenvolupament holístic.

A més a més, cal esmentar que l'adquisició d'aprenentatges que sorgeixen en aquesta són de manera natural, significativa, plens d'emocions i diferents per a cadascú. No hem d'oblidar-nos que cada infant té el seu propi ritme i una personalitat diferent i única.  A la rotllana cada infant és respectat en relació amb els seus nivells d'adquisició d'aprenentatges i té temps per mostrar-se a la rotllana sense cap obligació i pressa. És a dir, hi ha infants que necessiten ser escoltats i d'altres que esperen a guanyar la confiança suficient per expressar-se, i nosaltres hem d’aconseguir que cada infant se senti i sigui reconegut com a ésser humà únic i digne de ser respectat en aquesta. Com bé ens expressa el text, la rotllana és un dels moments d'intercanvi que permet als infants sentir com ens importa el seu benestar i com ens fa tan feliços que comparteixin allò que expliquen, això ens permet conèixer-los molt més i establir un vincle afectiu positiu i ho hem d’aprofitar al màxim. 

Fent referència a la següent cita del text: “L'art de la conversa és una menja deliciosa que es va cuinant a foc lent i de manera artesanal”, queda plasmada la importància de cada mínim detall, de com hem de respectar a cada infant, i doncs, cada personalitat que tenen, donant-los el temps que necessiten perquè puguin obrir-se sense pors i quan se sentin segurs i preparats. Tot i que, tot el text m'ha semblat interessant, m'agradaria destacar la idea que la paraula no serveixi gens sense el cos, els gestos, les expressions, és a dir, el fet de rebre i donar renaixement a algú, mitjançant una mirada, un somriure, un gest, etc., és una mena de "força" que motiva i ajuda als infants a créixer, participar i sobretot a expressar i, per tant, considero que no ens hem d'oblidar d'aquesta part tan important que ens humanitza, el tacte.

Doncs, la meva pregunta és la següent: Creu que s'hauria d'aplicar la rotllana en tots els centres educatius? Quins beneficis diria que aquesta aporta a la vida dels infants, no només a l'escola sinó que també fora d'aquesta? Si la pràctica de la rotllana hagués estat sempre en les escoles, hi hauria adolescents sense pors a parlar en públic ni sentir-se jutjats? Creus que això afecta en la vida escolar i personal de cada alumne?

Paraules claus: Rotllana - Comunicació - Llenguatge - Interacció - Conversar - Infants - Docents - Ritmes d'aprenentatge


LA ROTLLANA | Escola Les Muralles

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...